چکیده مقاله
موضوع:شیوه های تقویت باورهای دینی در راستای فرزند آوری
محقق:سکینه حیدری
باور دینی به هر اعتقادی که منشأ دینی داشته باشد گفته میشود؛ مانند باور داشتن به اصول دین از قبیل اعتقاد به خدا و معاد و نبوت. که می توان با تقویت این باورها به اصلاح بسیاری ازفرهنگهای غلط در جامعه اسلامی پرداخت.یکی از این فرهنگهای غلط در جامعه کنونی ما، مربوط به فرزنداوری وازدیاد نسل می باشد. باتوجه به توصیه های مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)مبنی برازدیاد نسل شیعه ودر مقابل کم شدن انگیزه ی فرزند آوری وهمچنین کم تأثیر بودن مصوبه های جدید دولت وتلاش فرهنگیان کشور برای زنده شدن این فرهنگ اصیل دینی ،نیاز است که در نهادینه شدن این فرهنگ باز نگری واصلاحاتی انجام گیرد.
اما از آنجا که مردم کشور ما مردم متدینی هستند ودر قبول باورهای دینی البته به شرط صحیح بودن روشهای انتقال در آنان،انکار ناپذیر میباشند. از طریق راهکارهایی چون توجه دادن افراد به فطرت ،مبنی براینکه هر انسانی به طور فطری تمایل به بقاءوازدیاد نسل دارد.همچنین تقویت فکر واندیشه از طریق توجه دادن افراد به آثار وبرکات فرزندآوری.دیگری تقویت روحیه توکل می باشد؛ چرا که می توان گفت از مهمترین عوامل کم رغبت شدن جوانان در فرزندآوری ضعف در روحیهی توکل انهاست که دراین گزیده برانیم با تاکید برآیات وروایات به این مسئله بپردازیم……..
چکیده مقاله با عنوان "انواع مقدمه ی واجب و حجیت آن"
عنوان مقاله “انواع مقدمه ی واجب و حجیت آن”
نویسنده: سکینه حیدری
از دقيق ترين مسائل اصولي مسئله مقدمه واجب مي باشد كه عبارت است از: فعلي كه انجام دادن آن مقدمه اي باشد براي اجراي تكاليف شرعي و قانوني به نحوي كه عقلا بدون انجام دادن اين مقدمه انجام آن تكليف شرعي يا قانوني ممكن نباشد
طبق تعريف گفته شده عقل به لزوم وجوب انجام مقدمه براي رسيدن به ذي المقدمه(تكليف) در صورت وجوب آن تكليف حكم مي كند. اما بحث اينجاست كه آيا شرع و قانون نيز بر اين لزوم حكم مي كند يا نه؟ بررسي اين ارتباط ملازمه نام دارد و علماي اصولي در جواب اين سوال به دو دسته تقسيم مي شوند: برخي از آنان قائل به وجوب ملازمه مي با شند و به اين معنا كه معتقدند بين حكم عقل و شرع ملازمه وجود داشته و به اين ترتيب مقدمه واجب هم عقلاً و هم شرعاً واجب مي باشد.
اما برخي ديگر قائل به وجود ملازمه بين حكم شرع و عقل نمي باشند و معتقدند: در صورت وجوب عقلي مقدمه اي، نمي توان حكم به شرعي بودن آن نيز به دليل وجوب شرعي ذي المقدمه كرد و با داشتن چنين اعتقادي مقدمه ي واجب را نيز فقط عقلا واجب دانسته و وجوب شرعي آن را قبول ندارد.
اما شناخت انواع مقدمه ي واجب با توجه به معيار هايي كه يك مقدمه بايد داشته باشد تا بتواند در بحث مقدمه واجب قرار بگيرد ، از بحث هاي كليدي اين مقاله مي باشد. مقدمه اي كه تمام اين معيار ها را داشته باشد هر چند وجوب آن را عقل درك مي كند و در وجوب شرعي آن نتوان به نتيجه اي قطعي رسيد ولي از آنجا كه با حكم عقل ميتوان به قطع رسيد و قطع نيز حجيتش ذاتي مي باشد لذا مخالفت كردن با حكم عقل استحقاق عقاب و اجراي حكم آن مستحق پاداش است.و به اين ترتيب مي توان آثار عملي و حقوفي فراواني براي مقدمه ي واجب قائل شد.
چکیده مقاله با عنوان "انواع عبودیت و آثار آن از دیدگاه آیات و روایات"
مقاله با عنوان “انواع عبودیت و آثار آن از دیدگاه آیات و روایات”
نویسنده: سکینه حیدری
تحقيق حاضر، كوشش مختصر و گذرايي است، به منظور تبيين و روشنگري ابعاد مختلف مبحث عبوديت خداوند.
در اين تحقيق سعي شده كه با توجه به مقدمات كلامي و اخلاقي، عبوديت حقيقي كه همان خضوع و خشوع براي خداوند متعال با اعتقاد به الوهيت و به نيت تقرب به او صورت ميگيرد، اثبات شود و با رد معبودهاي دروغي و كاذب، شايستگي معبود حقيقي براي ستايش با توجه به توحيد در الوهيت و توحيد در ربوبيت، آشكار شود. و اگر در اين تحقيق به شرايط رسيدن به عبوديت و عوامل و موانع و ديگر ابعاد آن پرداخته شده است، منظور همان عبوديت تشريعي است كه خداوند آن را مخصوص انسان قرار داده تا با تلاش خود و هدايتگري انبياء و اولياء الهي، انسان را به سر منزل مقصود يعني كمال آدميت و ربوبيت برساند.
در مورد موضوع عبوديت و بندگي خداوند در كتب مختلف اخلاقي و كلامي و حديثي، بحثهايي شده است. و در هر يك به بعضي از ابعاد آن اشاره شده است و در ادامة مطالب كتاب به عنوان لازمة بحث آمده است. اما در اين تحقيق سعي شده كه به عنوان يك موضوع جداگانه به همة ابعاد آن توجه شود و وظايف و شرايطي كه يك عبد در مقابل مولاي حقيقي خود يعني خداوند دارد، گوشزد شود.
اين تحقيق 3 فصل دارد در فصل اول آن كه مفهوم لغوي و اصطلاحي عبوديت آمده است و در پايان به حقيقت عبوديت پرداخته شده است، فصل دوم آن در مورد انواع عبوديت است كه به تشريعي و تكوين تقسيم شده و خود عبوديت تشريعي نيز به عبوديت خداوند و غير خداوند تقسيم شده است كه عبوديت غير خداوند شامل خودپرستي، شيطانپرستي و عبوديت سلطهگران ميشود، در پايان اين بحث با استفاده از توحيد ربوبي و توحيد در الوهيت، معبود حقيقي اثبات شده است، بعد از بحث انواع عبوديت، در اين فصل بحث اهميت و ضرورت عبوديت مطرح شده است كه با استفاده از آيات قرآن به ضرورت موضوع عبوديت الله از ديدگاه، آيات قرآن پرداخته شده است.
فصل آخر كه پيامدها و آثار عبوديت الله را شامل ميشود و اينكه عبوديت الله آثار و پيامدهاي فردي و اجتماعي زيادي دارد و در پايان اين فصل سيرت عبادالله از ديدگاه قرآن بيان شده است كه به خوبي سيماي آنان را روشن ميكند.
همچنين سعي شده كه جهت مستند بودن بحث بيشتر از آيات و روايات استفاده شود كه همين نكته باعث اتقان كلام اين تحقيق شده است.